Terapia Integracji Sensorycznej (SI) jest procesem, który organizuje informacje płynące do mózgu z różnych zmysłów: wzroku, słuchu, węchu, dotyku, równowagi. To dzięki temu procesowi nasze napięcie mięśniowe jest prawidłowe, potrafimy skoordynować ruchy, nauczyć się nowych dyscyplin sportowych, a będąc w głośnym miejscu skupić się na przykład na pisaniu, a nie zatykaniu uszu, by odciąć się od hałasu.

Wszystkie zmysły kształtują się już w okresie płodowym. Ilość odbieranych wrażeń zmysłowych wzrasta gwałtownie wraz z chwilą narodzin, a rozwój procesów integracji sensorycznej najintensywniej przebiega u dziecka w wieku przedszkolnym.

Dzieci z zaburzeniami procesów integracji sensorycznej mogą mieć na przykład:

  • problemy z uczeniem się,
  • relacjami z rówieśnikami,
  • wykonywaniem precyzyjnych ruchów,
  • utrzymaniem równowagi.

Terapia integracji sensorycznej – po co?

Terapia integracji sensorycznej (SI) ma na celu nauczenie dziecka adekwatnego reagowania na bodźce dopływające do niego zarówno ze świata zewnętrznego jak i z ciała.

Dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom dziecko może poprawić sprawność motoryczną, koordynację ruchów, uwagę i koncentrację czy samoświadomość, a także funkcjonowanie społeczne i emocjonalne.

Jakie objawy mogą świadczyć o występowaniu zaburzeń w zakresie integracji sensorycznej?

  • dziecko unika zabaw na zjeżdżalniach, huśtawkach, drabinkach itp.,
  • cierpi na chorobę lokomocyjną,
  • nie lubi gier i zabaw sportowych, ma kłopoty ze złapaniem piłki,
  • jest niezgrabne ruchowo, myli strony prawo-lewo,
  • ma opóźniony rozwój mowy, 
  • obniżoną percepcję słuchową i wzrokową,
  • jest nadwrażliwe na pewne dźwięki,
  • ma trudności w nauce czytania i pisania,
  • jest nadpobudliwe ruchowo,
  • ma trudności z koncentracją, z trudem zapamiętuje, uwagą, spostrzeganiem
  • negatywnie reaguje na bodźce dotykowe – nie lubi chodzić boso, nie lubi mycia włosów, czesania, podczas mycia zębów pojawia się odruch wymiotny,
  • niski poziom aktywności – senność, brak energii do działania, ociężałość, niepewność ruchowa,
  • problemy z utrzymywaniem równowagi, przekraczaniem osi środkowej ciała,
  • zaburzenia praksji – planowania motorycznego,
  • szybka męczliwość, niechęć do podejmowania prostej, krótkiej aktywności fizycznej,
  • niska jakość organizacji przestrzeni wokół siebie,
  • problemy emocjonalne (lęk, stres, chwiejność, niskie poczucie własnej wartości),
  • trudności w relacjach społecznych.


Jeśli zauważysz u swojego dziecka powyższe objawy, są one wskazaniem do konsultacji z terapeutą SI. 

Terapię SI można stosować w pracy z osobami z różnymi zaburzeniami rozwojowymi takimi jak: 

  • niepełnosprawność intelektualna, 
  • wzorkowa, 
  • słuchowa 
  • ruchowa, 
  • całościowe zaburzenia rozwojowe (Autyzm i Zespół Aspergera, 
  • Mózgowe Porażenie Dziecięce, 
  • zespoły wad wrodzonych, dzieci z tzw. grupy ryzyka (np. wcześniaki). 

Terapia SI nie ma żadnych ograniczeń wiekowych – można ją stosować już od pierwszych miesięcy życia.