Jest to program warsztatów/treningu, który ma na celu uczenie dzieci jak przekazywać swoje emocje i lepiej komunikować się z rówieśnikami, rodzicami i rodzeństwem. Dziecko ma okazję nauczyć się jak sprawniej funkcjonować w relacjach społecznych.
Trening Umiejętności i Społecznych (TUS) przeznaczony jest dla każdego, kto chce poprawić swoje umiejętności interpersonalne i społeczne, niezależnie od wieku, płci. TUS może być szczególnie przydatny dla dzieci i młodzieży, ponieważ to w tym wieku wiele z nich zaczyna doświadczać trudności z nawiązywaniem i utrzymywaniem kontaktu z rówieśnikami czy radzeniem sobie z emocjami.
TUS jest pomocną metodą pracy, kiedy dziecko:
- ma trudności w nawiązywaniu kontaktu z rówieśnikami
- przejawia trudności w wyrażaniu swoich emocji i potrzeb,
- doświadcza problemów z asertywnością i samoakceptacją,
- często wpada w konflikty z rówieśnikami,
- ma trudności w interpretowaniu własnych emocji i emocji innych osób i empatii.
- ma trudności z przyjęciem krytyki, często kłóci się z rodzicem, buntuje się
Zajęcia te mają charakter interaktywny i skłaniają do aktywnego uczestnictwa. TUS zwykle składa się z zabaw, ćwiczeń, gier i innych form zadań, które mają na celu rozwijanie umiejętności społecznych. Nie ma jednego uniwersalnego formatu dla programu umiejętności społecznych.
Treningi oferują elastyczność programu, który może być spersonalizowany do indywidualnych mocnych stron i potrzeb dziecka, co stanowi jedną z ich zalet. Trening TUS jest prowadzony w formie zajęć edukacyjnych lub terapeutycznych oraz stosowany jest zarówno w terapii indywidualnej jak i grupowej.
Jakie kompetencje społeczne rozwijamy na TUS:
- umiejętność budowania pozytywnych relacji z rodzicami, rodzeństwem i rówieśnikami
- wyrażania krytyki i radzenia sobie z krytyką
- rozpoznawania własnych myśli i uczuć
- dostrzeganie ich wpływu na swoje zachowanie i dokonywanie wyborów,
- rozróżniania uczuć swoich i uczuć innych osób
- umiejętność lepszej komunikacji – zadawania pytań, aktywnego słuchania
- słuchania, wyrażania swojej opinii i własnych myśli,
- rozwiązywania konfliktów,
- wykształcenie asertywności, czyli umiejętności wyrażania swoich potrzeb i stawiania granic
- odpowiedzialnego podejmowania decyzji,
- zdolność do radzenia sobie ze stresem
- umiejętność samokontroli
Są to zajęcia cykliczne, minimum raz w tygodniu – 60 minut.